kert-penz.jpgArra a kérdésre, hogy megéri-e veteményes kertet gondozni és saját termesztésű zöldségfélét fogyasztani, a legtöbb esetben szinte csípőből jön mindenkitől a válasz: az mindegy, hiszen a házinál nincs is jobb!
Persze, ezt mindenki tudja, javarészt magam is egyetértek vele, de mi a helyzet akkor, ha az ember lánya nem elégszik meg a "dicsőséggel", hanem a valódi költségvetéssel is szeretne tisztában lenni, anyagi ráfordítás-megtérülés mérlegelésével?

Elméleti költségvetés
Úgy gondolom, a kérdést alapvetően két (avagy: három) felállásban kell vizsgálni.
1. eshetőség: Amennyiben az ember megfelelő (jól fizető, biztos, állandó jellegű, stb.) állással/vállalkozással rendelkezik, és a kiskertjét (= saját, házi fogyasztásra termelt zöldségféléit) ennek terhére, a kereső tevékenysége felfüggesztése, "hanyagolása" árán szeretné művelni, úgy szinte biztosan merem mondani: anyagilag nem fogja megérni. A kiskertből szerzett kvázi jövedelem (= megtakarítás a szokásos zöldségesnél, ill. gyümölcspultnál történő bevásárláshoz képest) nem fogja elérni azt a jövedelemforrást, mint egy egységnyi idő alatt, egy átlagos munkahelyen/pénzszerző tevékenységben megtermelt fizetés.
Megint teljesen más a felállás, ha már nagyobb kertben, kifejezetten haszon szerzési célra, azaz eladásra gondolkodunk. (Ezt a nagyon tág témakört most nem szeretném kielemezni.)
2. eshetőség: Ha bármilyen - életkori, egészségi, családi állapotbeli, ... - okból kifolyólag nem rendelkezünk olyan tevékenységgel (munkahellyel), ami a napunk jelentős részét kitölti, és ez által lehetőségünk nyílik a kertművelésre - anélkül, hogy az a szokásos pénzszerző tevékenység terhére történne. Ilyen felállásban egy jól átgondolt, méreteiben, összetételében, elrendezésében megtervezett kert igenis valódi anyagi hasznot hozhat, noha ez tényleges bevételben - eladás hiányában - nem mutatkozik meg, de a mindennapos beszerzések jelentős kiváltásával valódi anyagi megtakarítást jelenthet!
+1 harmadik eset: Az élet persze nem fehér és fekete, így aztán részletekbe menően elemezgethetnénk a különféle átmeneti megoldásokat, mint részmunkaidős állás, kötetlen munkaidős vállalkozás mellett történő kertészkedés, vagy éppen a láthatatlan munkák, háztartásbeli asszonykák (főállású anyák, GYED-en/GYES-en lévő anyukák) dolgos mindennapjai mellett történő kapirgálás a kertben. /Ezekről, ill. mindezek kombinációiról magam is hosszasan tudnék mesélni.../ Erről tömören úgy gondolom, hogy látszólag ez a legegyszerűbb, legegyértelműbb felállás (ahogy mondani szokás: neki könnyű, hiszen otthon van, azaz ráér, "tessék hasznosan kihasználni az időt!"), de épphogy leginkább csalóka tud lenni, nemcsak a kívülálló, hanem még a kertészkedő (például) anyuka számára is. Ha nehezen tervezhető a munkák (háztartás, vállalkozás, bármi) mennyisége, üteme, akkor elsősorban óvatosságra intem őket: nehogy túlvállalják magukat, mert abból nem csak totális anyagi veszteség, de csalódás is származik. (Szintén tapasztalat...)

Gyakorlati költségvetés
A fentiek tükrében talán az elmúlt szezon után érzem úgy először igazán, hogy igen: megérte, megtérült a veteményesbe befektetett költség, összességében több hasznunk származott belőle, mint kiadásunk. És ez már nagy dolog (számunkra)! /Mint azt fejtegettem, itt erősen vitatható, hogy annyi befektetett munka megért-e ennyi hasznot, de ezúttal a kertészkedésre fordított időt nem a munkaidőmből kellett elvonnom, így efféle valós anyagi hátrányt nem kell beleszámolnunk./

Esetünkben a veteményeskert a már korábban bemutatott kis földterület volt, ahol idén párszáz, illetve párezer forintos tételek jelentették a tényleges kiadást:
- földterület beszántatása traktorral (további művelése sajátkezűleg: rotikapával, illetve kézi szerszámokkal történt);
- vetőmagok (paradicsom, petrezselyem, fehérrépa, sárgarépa, zöldborsó), dughagymák (vöröshagyma, lilahagyma, fokhagyma), vetőburgonya (Balatoni rózsa);
- palánták (paradicsom, zöldpaprika, karalábé, zeller).
Illetve, nem közvetlenül a veteményeskertben, de a gyümölcsösben (jelenleg kb. 40 db különböző gyümölcsfa) is alkalomszerűen adódnak kiadások.
Ha mindezt számszerűsíteni kellene, úgy gondolom, hogy nagyjából 10-15 ezer forint körül lehetett a szezon során veteményesre összesen fordított pénzösszeg.

Ami viszont nagyon jelentős tétel, a már (különböző okból vagy forrásból) rendelkezésünkre álló javak összessége:
- alap, de azért említsük meg: a földterület, ami a saját kertünkben található;
- locsolási lehetőség (kút, szivattyú, slagok...);
- rotációs kapa, talicska, szerszámok: a korábbi évek során, apránként kerültek beszerzésre;
- különféle eszközök, kellékek a korábbi évekről, illetve zömében korábbi felhasználásból eltárolva (pl. ültetőtálca, üres palántacserepek palántaneveléshez, kisebb kézi szerszámok, locsolókanna);
- korábbi évekből megmaradt vetőmagok (pl. zöldbab);
- ajándékba kapott palánták (ilyesmi gyakran előfordul, idén pl. kelbimbó palántákat kaptunk);
- karók (saját tartalékainkból), kötöző anyagok a paradicsomhoz.
Mindenképpen lényeges megemlíteni a gyümölcsöst is, melyben a legfőbb tételt a kb. 40 fa telepítése jelentette, időszakos költségei a különféle permetszerek (jellemzően alacsony koncentrációjú hígítással, azaz hosszú távra használatosak), valamint néha a permetező eszközök (ill. kellékei), egyéb szerszámok (metszőollók, ágfűrész, stb.) kiadásai jelentik.

A fenti felállásban lényegében a teljes nyári(-őszi) szezon során mentesültünk a zöldség-gyümölcs vásárlástól, ami kicsit fokozottabb zöldségfelhasználás (sütés-főzés), illetve folyamatos idényjellegű gyümölcsfogyasztás, valamint többszöri eltevés (befőzés, szörpkészítés, fagyasztás, zöldségtárolás, stb.) mellett biztosan magasabb megtakarítást jelentett számunkra, mint a fent összegzett (kb. 10-15 ezer forintos) kiadás oldal.

Az utóbbi lista áttekintése után egyértelműen látszik, hogy a sikeres kertműveléshez olyan feltételekre és eszközökre is szükségünk volt, amelyek bár - az idei évben - nem jelentettek valós költséget, összességében igen magas értéket képviselnek. Mindezek végkövetkeztetéseként az alábbiakban tudom összefoglalni tapasztalatainkat:

- Ha valaki a (teljesen) nulláról, földterület, eszközök nélkül szeretne háztáji kertművelésbe kezdeni, az olyan jelentős költségekre számíthat, melyek talán soha nem fognak megtérülni, ergo kizárólag nyereségi céllal nincs értelme belekezdeni.
- Az évek során ügyes felkészüléssel, előrelátással (pl. kiürült virágcserepeket, tárolókat félretenni), apránkénti beszerzéssel (itt a jó minőségű szerszámok kiemelt jelentőségűek) olyan alap teremthető meg, mely mellett alacsony költségvetésű veteményeskertet tud létrehozni évről évre. A gyümölcsöskertnél ez a tényező méginkább szembetűnő.
- Személyes észrevételem (kövezzenek meg nyugodtan...), hogy a veteményeskert gondozása egy kissé nyugdíjas úrimuri... Nem, természetesen nem csak öregeknek való, de egy átlagos, lestrapált háziasszony/háziember a napi 8-10... órás műszakja, háztartása, ház körüli teendői mellett nehezen tud teljes odaadással kertet művelni úgy, hogy az mindig tiptopp maradjon, ne gazosodjon el, de azért két szál zöldségnél több is megteremjen benne. Érdemes tehát kitapasztalni, mi az a méret és mennyiség, amit biztosan vállalni tudunk, ha nem akarjuk, hogy a nagy munkával (és anyagi befektetéssel) megművelt kertünk terménye kárba vesszen.
- Folyamatos kísérletezéssel (pl. új fajták), tapasztalatszerzéssel rengeteg felesleges költségtől kímélhetjük meg magunkat, a bevált fajták bőségesebb termése mellett. Minél nagyobb részt merünk/tudunk átvállalni a növénygondozás folyamatából, annál inkább eltörpülnek a kiadások - természetesen annyival több saját munka árán. Pl.: palántanevelés magról, maggyűjtés (paradicsom, paprika, tök, dinnye, stb. terméséből).
- A megtermelt zöldség, gyümölcs közvetlenül a kertünkből kerül az asztalra, amellett, hogy friss, szállítás, disztribúciók nélkül, adóktól, járulékoktól mentesen. (Igen, tudom: az alapanyag, vetőmag már tartalmazta a forgalmi adót és más járulékos költségeit...)
- Kertet elsősorban szerelemből érdemes művelni: amennyiben az ember jókedvvel csinálja, akkor nem érzi elvesztegetettnek a ráfordított időt, viszont a sajátkezűleg megtermelt, házi zöldség- és gyümölcsfélének valóban nincsen párja! Értéke nem pénzben mérhető...

Köszönöm, hogy elolvastad! :)
Ha tetszett, kövesd FaceBook oldalunkat is: Természetközel - Closeness of Nature, további érdekes videókért pedig iratkozz fel YouTube csatornámra is!
Szerző: lyzX  2018.10.25. 15:16 40 komment

Címkék: gazdaság költségvetés kert veteményes gazdálkodás megtérülés kalkuláció

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokunk.blog.hu/api/trackback/id/tr8614321423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csakférfi 2018.10.26. 13:26:25

"amennyiben az ember jókedvvel csinálja, akkor nem érzi elvesztegetettnek a ráfordított időt, viszont a sajátkezűleg megtermelt, házi zöldség- és gyümölcsfélének valóban nincsen párja! Értéke nem pénzben mérhető..."

Egyetértek.Vannak gyümölcsfàink. Fòliasàtor...palàntanevelö központifütéssel.
Mind magam a "két kezemmel" építettem. A gyümölcsöt a nejemmel ültettük....többségét.
Pl.-ul.
Meggyet vagy 30 kg-ot meggybornak készítettem.
Lett vagy 40 l.
Ha azt nézem hogy litere 4-5 ezer....!
Vagy a cseresznye. Eladtam...20 kg..400 -ért a zöldségesnek.Közben degeszre ettem magam. Vagy a paradicsom ital...szilvalekvàr...krumpli..alma a pincében....lecsò...bab.
Öröm oda lemenni....màrmint a pincébe. Nem a szenvedés jut eszembe pl-ul mikor a krumplit àstam .
Inkàbb az hogy VAN.
Nem kell a boltba menni érte. Egész télen ehetjük.
Nem mellesleg....jò a poszt. Gratulàlok!

Terézágyú 2018.10.26. 13:42:44

Így gondoljátok ti - de tapasztalataim szerint manapság már a falusiak is leszarják a kertet. Nem fognak ők kapálgatni, ültetgetni, öntözgetni, hiszen az munka!!! Há, nehogymá ezzel foglalkozzanak!!! Még ha munkanélküliek is...
Inkább megveszik a teszkóban a dolgokat - s ha nincs rá pénzük, akkor legfeljebb panaszkodnak, hogy mekkora a drágaság.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 13:50:38

@csakférfi: Amiket leírtál nagyon jók, öröm volt olvasni! :)
További jó munkát kívánok Nektek, és köszönet a kedves hozzászólásért!

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 13:54:14

@Terézágyú: Igen, ismerem a jelenséget amiről írsz. De úgy látom, azért még mindig rengetegen vannak, akik ilyen vagy olyan indíttatásból megtermelik saját kertben amit lehet. Már ha van rá idejük, alkalmuk, mert ez sem mindig adott, csak mert ott a kertjük. Konkrét példaként, rengetegen eljárnak dolgozni, itt a környéken pl. csak hosszabb utazási idővel (átlag 2 óránként járó busszal) érhető el munkahely, ezért a napi 10-12... távol töltött óra után már nem nagyon tudnak komolyabb kerttel foglalkozni. Én ezt az oldalt is pontosan meg tudom érteni.

kmera 2018.10.26. 14:19:50

Egyet kifelejtettél: a tapasztalatot. Pótolható, természetesen, de ahogy írtad, aki nulláról kezdi, annak nagyon sokat számít, hogy látta-e már közelről, hogy néz ki a növény a különböző életszakaszaiban, mi a normális, milyen eltérések lehetnek, milyen betegsége, kártevője lehet, hogy néz ki egy csírázó gyom, stb. Vagy pl, mi gyerekkorunkban költöztünk városból vidékre, és pár év alatt nagyon sokféle munkát megismertem, szőlőt kapálni, kötözni, szüretelni, palántázni, vetni, de volt disznónk, csirkénk, kacsánk, nyulaink (utóbbiból elég sok, eladásra), szóval nem mindegy, hogy ha ehhez olvasol hozzá, vagy tanulsz róla, kérdezel, azért más lehet az eredmény már az elején is, talán kicsit kevesebb kudarc éri az embert. Mi a férjemmel épp nemrég költöztünk saját kertes házba, ahol tiszta lappal kezdhetünk neki a termesztésnek, és ugyan van pár meglévő dolog - eszközök, kút, azért lesz sok munka, és alaposan meg akarjuk tervezni, hogy mi fér majd bele az életünkbe két kisgyerek (az egyik még baba) mellé. Nem túl nagy a helyünk, gyümölcsfákat mindenképpen szeretnénk, a zöldségeket pedig magaságyásban szeretném én is - láttam a linken a képeket, nagyon ígéretesek :-)

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 14:25:51

@kmera: Igen, a cikkben csak érintőlegesen esik róla itt-ott szó, de valóban nagyon fontos tényező a tapasztalat. Nem akartam ennél terjengősebbre venni, de teljesen egyet értek Veled.

Akkor sok örömöt és sikert kívánok Nektek a saját háztájihoz!! :)

n3spr3ss0 2018.10.26. 14:27:43

Nekünk van kb.6.5 nm-es magas ágyásunk, ebben sok zöldséget megtermel a feleségem.Jó érzés vasárnap reggel kiszaladni a kertbe és össze szedni a levesbe a zöldségeket.De biztosan állítom, ilyen drága a zöldség akkor sem lenne, ha a világ másik végéből rendelném.Drága és munkás hobbi.

kmera 2018.10.26. 14:41:52

@Terézágyú: Mostanában látom én is azokat, akik a városból jöttek ki a vidéki levegő, és a nagyobb ház, tér miatt, ők azok, akiknél telepíti a vállalat a kertet, és kijár gondozni is, őket meg nem látod kint mozogni se az udvaron... (így mondhatjuk, hogy értelmetlen az egész). Vannak azok, akik tényleg nem akarnak keresztbe tenni semmit magukért, ott mondjuk általában az udvaron is látszik a gondozatlanság. Sokan egyszerűen tényleg nem érnek rá többre, mint nyáron meló után meglocsolni és lenyírni a füvet - ők azok, akik az egyszerűség kedvéért tujasorokkal és gyeppel szívatják magukat, mert ezek jó vízigényesek, cserébe dögunalmasan néznek ki szerintem. És persze vannak, akik életformaként gondolnak a kertre, és attól érzik magukat otthon, hogy leballagnak a zsíros kenyér mellé leszakítani a friss paradicsomot, újhagymát, stb.. A mi környékünkön pl. magas a talajvíz, elég gyenge homokos a talaj, úgyhogy ez is be fogja határolni, hogy mit ültethetünk. Érdemes szétnézni, hogy a szomszédoknál mi megy, mi maradt meg, nálunk pl. sokan virágot termesztenek a piacra, nagyon sok a fóliasátor, ez itt szinte hagyomány. Gyümölcsöst alig látni, a csonthéjasok pedig itt is megteremnek, de gondolom, hogy anyagilag jobban jártak a dísznövényekkel, így nem terjedt el igazán, csak néhány fát látni itt-ott. Én viszont ha lehet, egész évben fogyasztani akarom ezeket, lekvár, befőtt formájában is - és itt jut eszembe még egy dolog, ami nem árt, ha van: kamra, pince. Nekünk még egyik sincs, a házhoz tartozó régi gazdasági épületeket elbonthatták még jóval előttünk, már nyomaik sincsenek meg sajnos, de mivel bővíteni fogjuk a házat, így akkor fogunk ezekről is gondoskodni.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 14:42:50

@n3spr3ss0: Igen, mindkét szempontodat meg tudom érteni. Valóban összehasonlíthatatlan a saját termesztésű a boltival, de tényleg nehéz úgy gazdálkodni, hogy az anyagilag is előnyt mutasson. Még esetleg ha a bio zöldségfélék árával helyezed mérleg alá a sajátot, talán kicsit igazságosabb eredményt kapsz. :)

humániákus 2018.10.26. 14:44:59

Mi is lelkesen kertészkedünk, egyre több tudással és tapasztalattal. Az elmúlt 2 évben azonban - bármennyire is törődtünk a kerttel - a termés igen nagy részét tönkretették a rohadt poloskák. Egyszerűen nem lehet velük bírni. Mindent megrágnak, megmásznak. Gyönyörű paradicsomunk, meg hihetetlenül sok és szép szedrünk termett, de alig maradt belőle élvezhető. És ahogy olvasom, a helyzet csak egyre rosszabb lesz...

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 14:45:49

@kmera: Bizony, egyet értek! A kamra és pince itt is nagyon hiányzik! (Sajnos nekünk sincs.) Pincét a saját telkünkön a magas talajvíz miatt nem is tudnánk létesíteni, de kamrát (egy esetleges házbővítés után...) mi is nagyon szeretnénk, bizony szükséges lenne. Addig maradnak a különféle áthidaló tárolási megoldások.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 14:50:03

@humániákus: Tényleg? Ez szomorú! :(
Itt ugyan poloskák még csak mutatóban vannak, de évről évre szintén akad valamilyen tényező (különféle kártevők, váratlan időjárás, túl nagy páratart., korai fagy, stb.), ami bizonyos növényeinket teljesen tönkrevágja. Van úgy, hogy évről évre ez ismétlődik, majd rákövetkezendő évben meg hatalmas terméshozam lesz (akkor meg mondjuk valami más üt be). Úgyhogy lényegében minden évben van nálunk is valami, ami nem marad meg, és valami, ami váratlanul sokat terem.

csakférfi 2018.10.26. 16:42:04

@lyzX:
Szivesen!
Örülök hogy itt a neten ilyen lelkes emberekkel diskuràlhatok!
Tapasztalat?
Eszközök?

Nos......1973-ban voltam 6 eves. Akkor épitette apàm az elsö pslàntanevelöjét ,én hordtam a téglàt a kazànhàzhoz mikor falazta.
Beleszülettem.
10-en évesem màr gyomlàtam,àstam,paprikàt szedtem,àrasztottam...stb.
Mégis azt mondom mindig lesz valami új amit még a növények nem mutattak meg.Vagy a bogarak...idöjàràs.
:)
Sokat jàrok méh-telepre....venni.
El sem hinnéd mennyi...àsò...kapa...csàkàny...gereblye....fòliavàz szétvagdosva...fütéscsò....stb. Persze újítani kell sokat.
Karòt az ismerösöm ...arokszélén nött vadhajtàsokbòl vàlogatott.
Pl.-ul.
Az ember kreatív ha korlàtok közé szorítjàk!
Így Te és a többi kommentelö is.
Sok szép termést kívànok itt mindenkinek!
:)

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 17:09:41

@csakférfi: Óóó, akkor ez a tapasztalat bizony már szép múltra tekint vissza! :)
Nagyon ügyes! Többre is tartom az efféle kreatívkodást, mint a mai "hobbi boltokban" beszerezni mindent készre gyártva.
Köszönjük szépen, viszont kívánok további sikereket! :)

csakférfi 2018.10.26. 17:31:39

@lyzX:
Köszönöm!
12 éve abbahagytam a föàllàsú kertészkedést.
Most 3 müszakban cnc esztergàlok.
Nem könnyü!
Hja......vàltoznak az idök.
Egy jòtanàcs!
Ha a növényeket meg akarod érteni...gondolj magadra.
Nem azért nönek mert Te vagy én akarjuk.
Hanem azért mert a körülmények azt lehetövé teszik.
Pl-ul. talaj
Ez az "éléskamra"
A polcok.....szerevesanyag (humusz)
Kaja.....N...P...K...Ca...Mg...stb.
A víz ....kocsi amir a kajàt rakod az éléstàrbòl.Ha nincs összhangban a levegö hömérsékletével....fénnyel...akkor mérgezel a fejtràgyàzàssal.
Ha sok a fény...hö.....akkor is "kis falatokkal" kell etetni.
:)
:)

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 18:02:13

@csakférfi: Nagyon köszönöm a hasznos jótanácsokat!! :)

Krumpli Bogart 2018.10.26. 19:09:08

Olvastam, hogy a brit friss-nyugdíjasok egészségi állapota az első nyugdíjas években rohamosan javulni kezd, mert abbahagyják a lélekölő, embert kizsigerelő munkát és elkezdenek kertészkedni, mozogni.

scsaba1 2018.10.26. 20:15:22

"A kiskertből szerzett kvázi jövedelem (= megtakarítás a szokásos zöldségesnél, ill. gyümölcspultnál történő bevásárláshoz képest)"

Itt annyival vitatkoznék, hogy egy-két zöldség és gyümölcs kivételével, a zöldségesnél nem kapod meg azt ízben és zamatban azt a minőséget amit kiskertben lazán összejön. A multik zöldségespultjánál meg pláne nem, a nagyüzemi zöldség és gyümölcstermesztés mikéntjéből adódóan. A kiskertben előállított cuccokat leginkább a túlárazott biopiacok meg termelői piacok portékájával lehet párba állítani. Így viszont már a számok is mások.

scsaba1 2018.10.26. 20:24:05

@Terézágyú:

Erre szoktam epésen megjegyezni, hogy bezzeg a sok szappanoperát meg kamu tehetségkutatókat valahogy van idő követni. Meg a "féjszen" is valahogy van idő órákat eltölteni, nézni, hogy élnek mások... ;)

Nancsibacsi 2018.10.26. 20:25:01

Azt hittem lesz itt valami költségvetés, de hát ez az "pár 100, pár 1000 Ft-os tételek - max 10-15eFt" elég komolytalan - ennyiből valószínűleg a vetőmag nem jön ki ekkora területre. Meg hát persze "alap" hogy van rotakapa (100ezer fölött kezdődik), valamire való metszőolló (amitől nem lesz vízhólyagos 2 óra után a kezed) 10 ezer alatt nincs, meg 40 gyümölcsfa ami csak úgy "van".
Hétvégén ültettünk 5 fát, meg 5 bokrot, annak így nézett ki a költségvetése:
Fák (olcsó, szabadgyökerű) 3x1500+2x1700=7900.
2 zsák marhatrágya: 2x1200=2400
5 bogyós bokor (csak konténeres volt): 5x1000=5000
Na ez volt 15300, és ez csak 5 gyümölcsfa (meg 5 bokrocska), ami vagy megmarad vagy nem, és ha 2-3 év múlva lesz rajta 2 szem cseresznye meg 1 szem barack akkor az már jó - nem 40 db fa.

Szóval ezt pozitívba nagyon nehéz kihozni, legfeljebb csak úgy, ha azt is figyelembe veszed, hogy amit eszel, az pont olyan, mint amilyennek termeled. Boltban hiába veszed a bio-t - nem lesz olyan mint a sajátod.

A másik dolog: falusiak. Jellemzően azért nem termelnek krumplit, mert abból macerás pálinkát főzni. Ültetnek egy rahedli szilva fát, azzal nincs sok baj, és lehet belőle sok pálinkát főzni, amit el lehet adni pénzért. Egy évben 2x megkaszálják az alját, és kész is a művelés. A krumplit meg valóban megveszik a tescoból, mert ők profik, és a profitra mennek. A kiskert a lelkes amatőr városiaknak, kiköltözőknek, meg nyaraló tulajdonosoknak való - falusi nem bohóckodik ilyesmivel.

csakférfi 2018.10.26. 20:25:58

@scsaba1:
Igaz.
A hibridizàciò a beltartalmi értékek rovàsàra történik.
Miért?
Mett a vevö a szupermarketben olcsòt,nagyot,hibàtlant keresi és veszi.
Ràadàsul a szàllítàst és a putontartàst birnia kell.
A fajtanrmesítök a terméshozamokat elönyben részesítik.
De.......

www.mintakeres.hu

csakférfi 2018.10.26. 20:33:46

@Nancsibacsi:
:)
A 40 l meggybor túlnyomò részét elajàndékoztam.
Szomszédok....kollégàk....rokonok.
Ezt hogyan szàmolod?
Eszmei értékben?

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 21:03:58

@Krumpli Bogart: Még nem hallottam róla, de biztosan így van! Ez tetszik. :)

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 21:07:07

@scsaba1: Ez természetesen pontosan így van, ahogy írod. Itt igyekeztem a minimális ellenoldallal számolgatni (legrosszabb esetben mit kap meg legolcsóbban az ember, illetve úgy általában az átlagos boltban), a minimális létszükségletekből kiindulva. Természetesen nincs párhuzamban azzal a minőséggel (beltartalommal, ízélménnyel, stb.), amit az ember saját kezével termel meg és teljesen frissen szed le. :)

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.26. 21:22:29

@Nancsibacsi: Direkt nem forintoztam ki pontosan a költségvetést. Egyrészt: minden évben nagyon széles skálán mozoghat a kiadás-"bevétel" oldal, így hiteltelen lenne éppen az utóbbi évünket dogmatikusan alapként beállítani. Másrészt, vannak, akiknél már így is kiverte a biztosítékot, hogy mekkora hülyeség ezt számszerűsíteni, merthogy a kert az jó, és nem szabad számolgatni. :) Harmadrészt nem vezettem pontosan minden (idei) költséget, így nem is akartam hasraütés-szerűen fix összegeket leírni.
10-15 ezerből a vetőmag nem jönne ki? Ne vicceljél. Pár száz forintos tételek, az valóban a legkevesebb volt. (Nem tudom már pontosan, de talán 8-10 zacsival ha idén felhasználtunk.)

Nem, dehogy: nem alap a rotikapa, ezt nem is állítottam. Éppen azt írtam, hogy hosszú távú befektetés, és hogy azt NEM az idén szereztük be, ezért nem adódott hozzá a tárgyévi kiadás-oldalhoz. De azt is hozzátettem, hogy valami hasonló volumenű kiadás szinte minden évben felmerül. Egyébként dehogy kezdődik 100 ezer fölött a rotációs kapa... Erre (és egy korábbi társára...) legfeljebb 10-20 ezres nagyságrendet ha költhettünk anno. Ja, hogy barkácsboltban biztosan kapható vadiúj (metálfényű) akár 100 ezer fölött is - nem vitatom.
A gyümölcsfák több, mint 5 évvel ezelőtti telepítésűek. Az idei évben a beszerzésük szintén nem jelentett költséget. Néha azért jelent (mikor pl. 1-1 példány kipusztul), de amortizációval most nem számoltam, illetve elsődlegesen a veteményes költségvetését vettem célba, a gyümölcsök csak hozzá adódtak. (Ha abba is belementem volna, azok gyümölcshozama azért szezononként több 10 ezer Ft összértékű, befőzve pedig akár százezres nagyságrendeket is simán eléri, minden kiadása mellett.)
Igen, a gyümölcsfáid (és kiegészítői) árai bizony reálisak. Igyekeztünk anno a legjobb forrásokat felkutatni, de igen, nagyjából ilyen összegekkel kellett számolnunk, noha nem egyszerre (és egy helyről) kerültek beszerzésre, beültetésre.

Nehéz pozitívra kihozni: abszolút! Nekünk (bár zömében "egyéb" okból...) a legtöbb esetben nem is sikerült. Ezért is írtam, hogy az idén végre igazán úgy éreztem, hogy mégis.

"Jellemzően azért nem termelnek krumplit, mert abból macerás pálinkát főzni." - Ez tetszett! :D :D

"A kiskert a lelkes amatőr városiaknak, kiköltözőknek, meg nyaraló tulajdonosoknak való" - óhh, bár ilyen egyszerű lenne! Inkább annak, aki folyamatosan tud gondoskodni annak ellátásáról... (extra esetben megbízni valakit annak folyamatos ellátására).

BiG74 Bodri 2018.10.26. 23:09:32

Vannak olyan költségvetési tételek amiket, ha akarsz beleszámítasz, pl a saját munkád. Ha amúgy 15000 Ft/óra a munkaerőd értéke, akkor az a kertészkedést anyagilag elviszi. Ha szeretetből, és valami érthetetlen belső kényszerből csinálod, akkor ilyenekkel nem foglalkozol.
De magokat vehetsz 30 Ft-ért, és ugyanazokat 300 -ért is. A tömegben termelt terményeknél, mint a paradicsom, paprika, burgonya a normál vegetációs időszakban nem lehetsz versenyképes a profi nagytermelővel. De te, megteheted, hogy többfajta, különböző tulajdonságú növényt ültess, ezáltal irigyelendő változatosságot hozz létre. Bizonyos növények esetén, pedig anyagilag is előnybe kerülhetsz, ha a családod az átlagnál jobban kedveli pl. padlizsán, articsóka stb.

laci_52 2018.10.26. 23:30:54

Van itt még egy probléma: egy észak-magyarországi faluban megkérdeztek egy parasztbácsit: miért nem műveli a kertjét, miért hagyja elgazosodni, miért nem termel zöldséget, gyümölcsöt?

A válasz frappáns volt: azért vessek, hogy a cigány arasson?

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 00:08:36

@BiG74 Bodri: Igen, ezért írtam, hogy ha a befektetett munkát forintosítjuk (avagy: a "normál" munkád kárára végzed), akkor saját célra termelve biztosan veszteségesen jössz ki, legalábbis anyagilag.
Egyébként jó szempontok, köszi!

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 00:10:17

@laci_52: Szerencsére ez a probléma minket itt (Észak-Somogy) szinte semmilyen formában nem érint. De tisztában vagyok vele, hogy a borsodi/nógrádi falvak jelentős része hogy fest...

Nancsibacsi 2018.10.27. 08:03:05

@csakférfi: Én eleve nem sokba nézem a meggybort - faluról származom, falusi azt meg nem itta, mert egy fejfájós sz.r. 30 kg gyümölcsből 40 liter ital nem normális dolog. A bor szőlőből készül, mármint a falusi - a városiaknak jó a tablettás is :-D

Nancsibacsi 2018.10.27. 08:31:00

@lyzX: 10-20 ezer a rotakapa, persze. 89-ben volt 25, amikor 10 ezer volt a havi átlag bruttó. Az olyan mintha most 500eFt lenne. Annyit jóárasodott - ami nyilván minőségromlást is jelent -, hogy most már 100 körül szerencsével hozzá tudsz jutni egy jóhoz:
www.obi.hu/search/rot%C3%A1ci%C3%B3s%20kapa/?sortprice=asc
85 az MTD, 90 a sajátmárkás, de a 105 ezres se BS motor. Ha mondjuk 10 éves ciklusban nézed, hogy milyen szerszámok kellenek, az simán lesz 300ezer (kézi permetező, kapa, ásó, gereblye, metszőolló, stb). És ez csak a szerszám, mert mondjuk csinálsz 1 lemosó permetezést (réz+kén+olaj) a 40 fára biztos elmegy 1 liter szer, az 3000. És ez a legolcsóbb permetezés, mert még lomb sincs. Vagy kell egy támszerkezet mondjuk 1 sor szőlőnek - az is több 10 ezer lesz. Szóval inkább ne írjál számokat, vagy írd úgy, hogy erre emlékszem - de simán lehet mögötte egy nulla.
Mindezek mellett NINCS EZZEL BAJ, ha az ember hobbyból csinálja. Csak azt fogjuk fel, hogy hobby=költség. Ha drónt röptetnél, vagy versenyautót építenél, vagy simán csak követnéd a divatot, abból egy fillér bevételed se volna, csak kiadásod. A kiskert egy olcsó hobby, mert egy átlagos hobbyhoz képest tényleg olcsó - egy rotakapa annyi mint egy félkomoly drón, vagy 1 set verseny fékbetét -, és még pénzt/megtakarítást is hoz. Most ha ehhez hozzáveszed, hogy amiket előállítasz garantáltan jobbak, mint amit boltban, vagy a piacon megveszel akkor már megérte. De azt számonkérni, hogy miért nem csinálják ezt vidéken, az szimplán butaság. Nekik a megélhetésre sincs pénzük, nemhogy a hobbyra - még ha az olcsó is.

Nancsibacsi 2018.10.27. 08:49:16

@laci_52: Jó, és a saját udvarán is a cigány arat? Mert vidéken nem ritkák a több 1000 nm-es udvarok, amik jelenleg maximum kaszálva vannak, de sokszor egy gyümölcsfa sincs benne, nemhogy veteményes.
Az a helyzet hogy a 80-as évekkel összevetve - erre még emlékszem -, ma már egyszerűen nem éri meg a háztáji semmi se. A 80-as években nem nagyon vett az ember vetőmagot, mert fogott magot akár a répán, hagymán is. Permetezni se nagyon kellett veteményest, mert simán ellenállóak voltak. Amit kellett, azt is meg lehetett úszni olcsón.
Most mi van? Hibridet tudsz venni, amit nem tudsz szaporítani - évről évre vehetsz vetőmagot. Amit veszel, az mind vegyszerigényes, tápanyagigényes, kényes szar. Ami nem volt az, azt simán betiltották (pl. Othello szőlő). Ezek nagyüzemi gazdálkodásra lettek kitalálva, mert a linuxos traktor mg-ra kiméri a permetszert meg a műtrágyát - te otthon ezt nem tudod: vagy pazarlod a vegyszert, vagy túl keveset juttatsz ki, ami meg nem lesz hatékony. Esetleg elkezdesz bio-balf.szkodni, és megspórolsz 50 Ft árú vegyszert 1 órai munkával, mert kézzel gyűjtöd a krumplibogarat naponta. Vagy simán azt mondod, hogy paprikát nem ültetsz, mert úgyis megeszi a tetű - ellenben paradicsomot tolhatsz, mert annak (még) semmi se árt. Jövőre lehet fog, ha kitalálnak egy kényes paradicsom fajt, a többit meg betiltják.
Szóval ebből profitot csinálni az nagyon nehéz. Van pár dolog, ami még működik - pl. most van halottak napja, és a krizantém termelés az mindig is profitos, meg sose lesz nagyüzemi a kézi munka igénye miatt. De ez sajnos egyre kevesebb.
A vidékiek egyszerűen azért nem termelnek a kertben, mert nem éri meg. Régi fajta szilva fáról ami lehull abból lesz kis fa, kiássák, arrább ültetik 0 Ft-ból, eszköz igény 1 ásó, 1 kapa, 1 (motoros) kasza - még metszőolló se kell, mert a szilvát nem muszáj metszeni. Mikor érik megkaszálják, lerázzák, és irány a cefre. Minimális befektetés, maximális haszon:-) De ez nem a hobbyról szól, mert nekik a kertészkedés nem hobby, hanem meló. Nekik attól hogy ebbe beleverjenek éves szinten mondjuk 100-200 ezer mínuszt (nyilván tescos akciós paradicsommal összevetve a kertben termettet) jobban megéri abból a 100-200 ezerből elmenni egy Wellnes hétvégére vagy egy olcsó nyaralásra - mivel számukra az az egzotikum. Közben meg enni a tescos paradicsomot.

szepipiktor 2018.10.27. 09:18:46

Tehát most vagy a címadás hibás vagy a alapgondolat torz.
Kertet művelni, veteményest művelni szórakozás, pihenés, eredménye még a sok finomság, amit nem kell vásáolni, és még jobb is a boltinál.
Amiről a poszt szól az a termelés!
Ott kell a gazdasági számítás és a többi.
.
A második lehetőség felvetése elég érdekes, mert amikor feláom a kert egy részét, amikor palántákért rohangálok meg magokért, amikor locsolok, gazolok, na akkor soha nem jár olyan az eszembe, hogy gazdaságilag "megéri-e"! Nem gondolkodom az elhasznált víz, áram, üzemanyag, alapanyagok árán, nem ez lebeg a szemem előtt amikor permetezem a pár sor szőlőmet, mert ez elsősorban HIBBI, PIHENÉS ÉS KIKAPCSOLÓDÁS!
Ezért aki ezek közben gazdasági számolásokat végez, az beteg, torz személyiség.
.
Remélema posztoló csupán hibás szóhasználattal élt...

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 11:04:59

@Nancsibacsi: Ezért mondom, hogy nem a barkácsboltban. :D Pár éve vettük, de nem százezres nagyságrendű összegért, nyilván használtan.

Ismétlem: direkt nem számszerűsítettem, ahol összeget írtam, az KIZÁRÓLAG az idei ráfordítást takarta (mint mondottam: amortizációt NEM számoltam, mint az látszik is), tehát idénre annyi amennyi.
Tisztában vagyok vele, hogy alapvetően igen elmehet a kiadás oldal évről évre, ezt eddig sem vitattam, hiszen írtam is, úgyhogy szerintem nincs is miről vitatkozni.

Most ebbe belemehetnénk, nem létcélom deficites hobbiként űzni. Ezért is számolok néha utána. Hozzáteszem, a beszerzett eszközök sok esetben nem csak (vagy nem kifejezetten) a veteményes miatt kerültek beszerzésre, több esetben a ház körül is kellenek (pl. ásó, gereblye, metszőolló, fűrészek, szivattyú, slag, stb.) - ergo akkor is meglennének ha nincs veteményes, tehát felesleges rögtön annak kárára felróni.

"De azt számonkérni, hogy miért nem csinálják ezt vidéken, az szimplán butaság." - ? Tudomásom szerint én ezt SOHA nem tettem. Konkrétan nem érdekel mit csinál a szomszéd, mi több, azt is pontosan megértem, aki nem így gondolkodik.

Egyébként igazad van, reálértékben szerintem is viszonylag alacsonyköltségű "hobbi" - már ha valaki kifejezetten akként űzi. Én esetünkben nem nevezném határozottan hobbinak... Inkább létforma (számos esetben költségmegtakarítás - még a fentiek mérlegelése mellett is).

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 11:07:51

@Nancsibacsi: Utóbbi (nem hozzám címzett) gondolatmenetedre még csak annyit reagálnék, hogy igen: ezzel túlnyomó többségében teljesen egyet értek.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 11:11:42

@szepipiktor: Üdv!
Nem gondolom, hogy torz személyiség lennék, de muszáj néha számokban IS gondolkodnom. Igyekszem a kertet örömmel művelni, de attól még a tények tények. Esetünkben nem csak hobbiról van szó. Ennek ellenére nem eladásra termelünk, csak saját használatra.
Persze, tudom, ez dogma: "a sajátnál nincs jobb, nem lehet összevetni a boltival, és nem is szabad számolgatni"...

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 11:19:18

Egyébként meg nem célom bárkivel is vitatkozni. Nem is számítottam rá, hogy ekkora port kavar a gondolatmenetem...

Aki hobbiként végzi, az tegye, én azt is megértem, ha esetében teljesen mindegy, mit mutat a mérleg, mert élvezetből csinálja, meg a házi ízéért. Aki nem akar kertet művelni bármi okból (mert nincs kedve, vagy szimplán csak nem ér rá), azt is elfogadom, az ő dolga. Aki pedig gazdasági céllal, haszonszerzésből (eladásra) termel, azt is jó dolognak tartom (ha azt szívvel-lélekkel végzi), ám tegye.
Nem is értem néha, miért kellene megváltoztatni a másik életét, gondolkodását, meggyőzni más nézetekről, vagy beleszólni, hogy mit hogyan kellene csinálnia (a saját életével), felnőtt emberként. Vannak bőven efféle megmondó emberek is, ezt a szerepkört meghagyom nekik, eme gondolatmenetnek közel nem ilyen célja volt.

BiG74 Bodri 2018.10.27. 15:23:00

@lyzX: Teljesen rendben van amit csináltál. Akár hobbi, akár nem. Mérnökként engem is érdekel, hogy mit, miből tudok kihozni. Aki nem tudja elviselni, hogy a pénzt, munkát fektet be, annál van csak igazán némi probléma.
Ha valamin lehet vitatkozni, azok a befektetési és esetleges megtérülési számszerű értékek.
Tény, hogy gépi berendezések nem olcsóak, de a technikai fejlődéssel már nem is olyan drágák, mint tíz-húsz éve. Ezáltal az ember keresetének arányaiban sem olyan magasak. A rotációs kapa is pl olyan dolog, hogy mire és mekkorát veszel. Alapból egy kicsi 70-80 eFt -ból megszerezhető, de van már elektromos is. De lehet nagy erős,2*3-4 soros gépeket venni, hátramenettel, felezővel, ekével stb. több százezerből. A magok esetében pl. nézzétek meg hogy mennyi a szezonban egy csomaggal pl. valami kiemelt helyen, és nézzétek meg ősszel pl a tescokban mennyiért vágják utánad. Nem szoktam magot a sieberztől, stakltól rendelni. A fák esetében aki sokkalja az 1200-1500 Ft/ fa árakat ( persze van ennél drágább is) az próbálkozzon oltással, szemzéssel. Alapjaiban egy helyre ültetett alany oltásából kialakuló gyümölcsfa a legjobb megoldás. Csak kevesek tudják megoldani, és megtenni. Ráadásul olyan fajtákat szaporíthatsz amiről fogalmad sincs, hogy mi a neve, egyszerűen csak ráleltél és megtetszett.
Én azt mondanám, hogy egy költségvetési boncolgatás láthatóan nem lehet elnagyolt, mert máris ezer helyen lehet belekötni.
A másik oldal a bevétel. Aki szeretetből és a családjának termel, az rengeteg terményt ad át ingyen. Még akkor is amikor fizetnének érte. Az én paradicsomomat, paprikámat már várják az ismerősök, mert jobb mint a nagyüzemi. Van amikor 10-20 hűtőt látok el cukkinivel, főzőtökkel. A gyümölcsök esetében sok esetben alkalmazom a szedd magad akciót. De ajándékozom bort ( szőlő ), pálinkát, lekvárt ( pl. az othelló lekvár amolyan kuriózum) ,vagy valamilyen készítményt (csatni).
Akkor is amikor megkeresnek, hogy vásárolnának tőlem. Megélni nem tudnék belőle, de lehet nullszaldós lenne a dolog. Ha növelném az erőfeszítéseket és az anyagi bevételre kezdenék hajtani, oda lenne az egésznek a jelenlegi értelme, varázsa. Kőkemény megélhetési versenyfutássá válna a dolog, amit viszont ha csinál az ember, aki munkavállalóként is megkeres netto 2-400000 Ft- ot havonta, akkor nagyon profin kell megnyilvánulni. A profizmus esetén pedig az ember kezd hasonlítani a nagytermelőkhöz. Az más téma.
Vannak rokonaim a nyírségben. Ott is van etnikum. Mégis a nagybátyám 80 feletti felesége egyedül is mázsaszámra termeli a kukoricát, burgonyát és egyebeket a ház mögött. Jobbra-balra cigányok.
Summázva: Aki csinálja évek óta a kertjét, az tudja, hogy miért teszi. Aki nem az meg nagy átlagban tudja, hogy miért nem. Viszont ha valaki gazdaságilag boncolgat akkor részletesen mennyen bele.
Valahol hasonlóba futott bele egy kertész amikor azt hiszem a víztárolós, magaságyásról beszélt. Hát lekapták a tíz körméről, mert a költség, eredmény kapcsolatban a költségeket eltúlzottnak értékelte a nagyérdemű. Pedig csak annyi, hogy az eredmény jelentős része nem forintosítható.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2018.10.27. 15:40:33

@BiG74 Bodri: Köszi!

Nem szoktunk Sieberz-féle helyeken vásárolni (vetőmagot meg pláne nem), erre esetünkben leginkább a gazdabolt és más, éppen adódó helyek a kézenfekvőek. (Ilyen katalógus-helyet legfeljebb kivételes esetben, egy-egy adott, direkt kinézett különlegességért keresünk fel.) Röviden összefoglalva: ha lehetőségünk van rá, akkor természetesen az olcsóbb beszerzési forrásokat, palánták esetében pl. a termelőket választjuk.

A költségvetésben is igazad van, de szándékosan nem akartam tételes, számszerű adatokat összefoglalni. (Látod, már ez is hány ember szemét szúrta.)

Amikor olyan éveink voltak (vannak), hogy egy-egy növénykéből jelentős mennyiségünk terem, mindig osztogatunk családon, rokonságon belül. /Ennek az értékét ettől még simán a bevétel oldalra írnám, függetlenül attól, hogy nem mi fogyasztjuk el, vagy abból számszerű anyagi hasznunk nem származik - már ha szabad egyáltalán ilyen kifejezést használni rokonságon belüli ajándékozásra, de a lényegét biztosan értetted./

Amiket leírtál (ajándékozás, "szedd magad", akár eladás), nagyon szuper!!

Igen, az értékesítés, "direktbe termelés" más téma. Erre még sosem volt módom (itt helyben a faluban nem is igazán lehetne), de azért egyszer szívesen kipróbálnám, akár piaci kereskedelem formájában... :)

Igen, egy kifejezett költségvetés esetében teljességgel igazad van, de - mint írtam - itt most nem is ez volt az elsődleges célom, inkább a többféle mérlegelés, elvi eshetőségek összevetése. Mondanám, hogy remek, készítek egy precíz költségvetést is, de úgy érzem, átmenne az egész fogadtatás támadásba, meg más tárcájában való turkálásba... Így inkább kihagyom.

Crip Lee 2018.10.27. 18:36:37

@Nancsibacsi: Ja ez nálam is egy hobbi, plusz nagyon szeretem a barackot meg az egyéb gyümölcsöt. ha sikerül eladni belőle pár kilót akkor az jó, ha nem akkor úgyis jó. De anyagilag mindenképpen veszteséges. Talán a permetszer árát visszahozza. A TESCO-ban mondjuk nyáron 350,-Ft volt a barack kilója. Annyiból kistermelőként nem tudod kihozni. Drágábban meg nem veszik meg.
süti beállítások módosítása